روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت: روسیه موشک‌های کروز ضدکشتی پیشرفته برای سوریه ارسال کرده است که نشانگر عمق حمایت مسکو از دمشق به شمار می‌رود.


به گزارش ایرنا، مایکل آرگوردون" و "اریک اشمیت" در مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز یادآورشدند، روسیه پیش از این نیز نمونه‌هایی از این موشک‌ها به نام "یاخونتس" را به دولت سوریه تحویل داده بود؛ اما مقام‌های آمریکایی مطلع از گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه به شرط ناشناس ماندن گفتند:موشک‌هایی که به تازگی به نظام سوریه تحویل داده شده به رادار پیشرفته‌ایی مجهز است که کارآیی آن را افزایش می‌دهد.

 
برخلاف موشک‌های اسکاد و سایر انواع موشک‌های دوربرد سطح به سطح که نیروهای سوریه علیه تروریست‌ها به کار برده‌اند، سامانه موشکی ضد کشتی "یاخونت" سلاح نیرومند و مهیبی برای مقابله با هرگونه تلاش نیروهای بین‌المللی برای تقویت جنگجویان مخالف از طریق اعمال محاصره دریایی، برقراری منطقه پرواز ممنوع یا اجرای حملات هوایی محدود، در اختیار دولت سوریه قرار می‌دهد. 

 
به گفته سردبیر نشریه دفاعی "آی.اچ.است جینز اینترنشنال دیفنس ریویو"، این موشک‌ها به دولت سوریه امکان بازداشتن نیروهای خارجی را می‌دهد که قصد تامین تدارکات برای مخالفان از راه دریا را داشته باشند یا بخواهند در صورتی که قرار باشد منطقه پرواز ممنوع یا تحریم کشیترانی در نقطه‌ای اعلام شود، نقش فعال‌تری به عهده گیرند. این سلاح واقعا قاتل کشتی‌هاست. 

 
همچنین به گفته "جفری وایت" عضو موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک و مقام ارشد پیشین اطلاعاتی آمریکا، تقویت زرادخانه دولت سوریه افزون بر آمادگی برای دور کردن بیشتر فعالیت نیروهای غربی یا همپیمان از ساحل این کشور، نشانه‌ایی از تعهد مسکو نسبت به دمشق به شمار می‌رود.
تحویل این موشک‌ها به دولت سوریه در حالی افشا می‌شود که روسیه و آمریکا برای پایان دادن به منازعه و درگیری در سوریه قصد تشکیل کنفرانس بین‌المللی دارند.پیش‌بینی می‌شود این کنفرانس در اوایل ماه ژوئن با شرکت نمایندگان دولت روسیه و مخالفان آن برگزار شود.

 
مقام‌های آمریکایی همیشه نگران بوده‌اند که ارسال تسلیحات روسی و ایرانی به سوریه، این باور را در بشار اسد تقویت کند که می‌تواند با استفاده از نیروی نظامی بر مخالفانش پیروز شود.
به نوشته نشریه جینز، دولت سوریه، نمونه دفاع ساحلی سامانه یاخونت را در سال 2007 به روسیه سفارش داد و نخستین آتش‌بار آن را در اوایل 2011 تحویل گرفت.
سفارش اولیه شامل 72 فروند موشک، 36 دستگاه خودروی پرتاب موشک و تجهیزات پشتیبانی بود که در این کشور به نمایش گذاشته شد.

 
از آنجا که این آتش‌بارهای موشکی متحرک هستند، بنابراین حمله به آنها دشوارتر است. هر یک از آنها شامل چند فروند موشک، سکوی پرتاب برای شلیک سه فروند موشک و یک خودروی فرماندهی و کنترل است.
به نوشته جینز، این موشک‌ها که طول هریک 22 فوت است و دارای مواد منفجره بسیار نیرومند یا کلاهک ضد زره هستند، بردی نزدیک به 180 مایل دارند. این موشک‌ها قابل هدایت به سوی مکان عمومی هدف با استفاده از رادارهای دوربرد هستند.

 
به گفته دو مقام بلندپایه آمریکایی، سامانه هدایت آخرین محموله موشک‌های تحویل داده شده به دولت سوریه، پیشرفته‌تر از موشک‌های موجود در محموله‌های پیشین است.روسیه دارای منافع بلندمدت در سوریه از جمله یک پایگاه هوایی در بندر طرطوس در ساحل دریای مدیترانه است.

 
مقام‌های روسیه بارها گفته‌اند که فروش تسلیحات آنها به سوریه صرفا شامل قراردادهای قدیمی است اما برخی مقام‌های آمریکا نگران هستند که تحویل این تسلیحات به منظور محدود کردن گزینه‌های آمریکا در صورت تصمیم این کشور به مداخله در سوریه برای کمک به عناصر مسلح باشد. روسیه موشک‌های سطح به هوای سام – 17 را پیش از این به دولت سوریه تحویل داده است.

منبعalef.ir/vdcaw0n6649nai1.k5k4.html?18txt